A Szent János Kórház kápolnájának falképei

Benkő Zsuzsanna: Az Új Szent János Kórház kápolnájának falképei (1927-1933)

in: Gaylhoffer-Kovács Gábor – Székely Miklós (Szerk.): Als ich can – Tanulmányok Urbach Zsuzsa 80. születésnapjára.
CentrArt, Budapest, 2013. 61-73.

 

Bár az elmúlt években több hiánypótló monográfia jelent meg a két világháború közötti évek művészetéről és művészeiről, melyek új fényben világítják meg a korszakot és az alkotókat, még mindig vannak olyan művészek, akiknek életművével adós a művészettörténet-tudomány.[1] Ezek egyike a gödöllői művésztelep hagyományait követő Leszkovszky György (1891-1968) akinek munkássága méltánytalanul feledésbe merült. Művei, a korszak egyházművészetében betöltött szerepe és tanári tevékenysége jelenleg még a művészettörténészek számára is alig ismert. Életművének feldolgozása a tanulmány szerzőjének kutatásaival ‒ a 2007-ben a Gödöllői Városi Múzeumba került Leszkovszky-hagyaték feldolgozásával, a falfestmények helyszíni felkutatásával, valamint levél- és adattári kutatással és a helyi templomok Historia Domusainak átvizsgálásával ‒ vált lehetségessé.

Leszkovszky György 1891. március 21-én született Budapesten és élete végéig a fővárosban lakott. Művészeti tanulmányait az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskolában végezte, ahol 1907-1912-ig Ujváry Ignác és Körösfői-Kriesch Aladár tanítványa volt. Ugyanitt 1913-1922-ig tanársegédként, végül 1922-1946-ig a díszítmények tervezése, ékítményes tervezés, alakrajzolás, természet utáni rajz és festés, valamint iparművészeti tervezés tanáraként dolgozott.[2] A technikai alapokról több értekezése is született, melyet néha szóban, falképei helyszíni bemutatóin adott elő.[3]

Művészete a Körösfői-Kriesch Aladáron átszűrődött Lotz Károly - Than Mór - féle monumentális, historizáló falképfestészethez kapcsolható. Számára a gödöllőiek mellett a Körösfőiéket is inspiráló nyugati előképek, a szecessziós-szimbolikus művészetet képviselő angolszász preraffaeliták, valamint a mélyen vallásos nazarénusok nyújtottak követendő példát. Művészeti hozzáállását, indulását azonban legerősebben Körösfői-Kriesch Aladárral való kapcsolata határozta meg.[4]

A mesterhez csatlakozva Leszkovszky is részt vett a marosvásárhelyi Kultúrpalota díszítésében (1912-1913), valamint Körösfői-Kriesch még tanársegédként bízta rá a zebegényi római katolikus Havas Boldogasszony plébániatemplom falfestészeti díszítésének megtervezését és a kivitelezés lebonyolítását (1910-1914).[5] A preraffaeliták és a magyaros jelleg iránti közös vonzódásuk ellenére hitbéli különbségeik egy idő után világossá váltak. Útjaik elváltak Körösfői-Kriesch Aladárral, de fontos kiemelni, hogy ez a szakítás nem művészeti-stílusbeli, hanem életszemléleti okokból következett be. Leszkovszky György mélyen hívő, vallásos ember volt, nem értett egyet a gödöllői művésztelepen kibontakozott gnosztikus-teoszofisztikus tanokkal. Ennek ellenére továbbra is mély tisztelettel adózott mesterének, és ha tanítványként festeni nem is, látogatóba gyakran járt ki családjával Gödöllőre.[6] Az 1910-es években a mesterrel közösen végzett munkák után Leszkovszky az 1920-as évek közepén kapott először jelentős, önálló állami megrendelést, melyek közül kiemelkednek a budapesti Új Szent János Kórház kápolnájában 1927-1933 között kivitelezett falfestményei.[7]

A megnövekvő szakellátási igényeknek megfelelően 1887-ben rendelték el az új Szent János Kórház felépítését. A régi Szent János Kórház emlékét, amely a Margit körút és a Hattyú utca sarkán helyezkedett el, ma már csak néhány falmaradvány és egy emléktábla jelzi, mivel a második világháborúban súlyosan megsérült épületet 1949-ben végleg eltakarították.[8] Az irgalmasrendi apácák működtette Új Szent János Kórház átadására 1898-ban került sor, a kápolna is elkészült még ebben az évben, majd 1926-ban bővítették egy neogótikus szentéllyel, ehhez kapcsolódott a kápolna kifestése is. A kápolna végül húszéves rendeltetésszerű használat és az apácarend feloszlatása után 1949-től kórházi anyag-, és gyógyszerraktárként, majd gyógyszertárként működött, ami súlyosan – helyenként helyrehozhatatlanul – károsította a falfestményeket.[9]

A falképek kivitelezése két ütemben zajlott. Az első ütem során (1927-1929) a szentély és a diadalív festményei készültek el, a kóruson Szent Cecília, az oldalfal két női szentje (Szent Erzsébet, Marillac Szent Lujza) és ornamentális díszítése valamint a kazettás mennyezet festése. A programadó, nagyméretű figurális freskók, a Szent István felajánlja Magyarországot Szűz Máriának és a Szent László vizet fakaszt a sziklából című kompozíciók a második ütem során (1931-1933) kerültek fel az oldalhajó falára.

1.kép: Leszkovszky György munkatársaival a Szent János Kórház kápolnája falképeinek készítésekor, 1929-1931 között. Gödöllői Városi Múzeum, Gy.sz.: 8344/4.

Kórházkápolna funkcióját tekintve fontos hazai előzménynek tekinthetők Nagy Sándor lipótmezei kápolnába készült alkotásai (1913-1914), ahol azonban falfestmények helyett az üvegablakok kaptak elsődleges szerepet.[10]  Párhuzamként hozható fel Leszkovszky György életművén belül egy másik kórházkápolna is: a Szent Rókus Kórház kápolnája, melynek sérült falfestményei helyére 1930-ban Leszkovszky festett új szekkót.[11] A kórházkápolna-festések közé tartozik a Szent István kórház kápolnájának dekorálása is, a mennyezeten vallásos jelképek sorozatával, oldalfalain a kezükben feliratos szalagot tartó tíz lebegő angyal alakjával, melyet a székesfőváros a kórház fennállásának félszázados évfordulójára, 1935-ben festetett meg Leszkovszky Györggyel.[12]

Egy Leszkovszky által írott, a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutató Intézetének Adattárában őrzött irat alapján a Szent János Kórház kápolna festési munkálatai 1927-ben kezdődtek.[13] Ekkor Leszkovszky, saját írása szerint, a kápolna Jézus meggyógyítja a világtalant és Jézus meggyógyítja a bénát című freskóin dolgozott. Az nem egyértelmű, hogy ezek a freskók egy előző koncepció részei voltak-e, vagy a diadalívfreskó kompozícióján belül egy csoportra vonatkozott a névadás, mindenesetre az 1929-ben átadott falképek között nem volt ilyen témájú alkotás.

A kápolna szentélyében akantuszspirálok között galambok és a hét szentség szimbólumai voltak láthatók.  Mivel a szentély egy kazánrobbanás miatt súlyosan megsérült, 1983-ban elbontották és a szentélyt a kápolnával összekötő ívet befalazták.[14] Díszítését így csupán korabeli fényképek és leírások alapján ismerjük. Szőnyi Ottó cikkében a római Santa Sabina apszismozaikjaival hozta kapcsolatba a mélykék alapon aranyszínű spiráldíszes festményt, azonban a római San Clemente apszisával, illetve a szintén római San Giovanni in Fonte apszismozaikjával nagyobb hasonlóságot mutat Leszkovszky műve.[15]

2. kép: A szentély archív felvételen. Reprodukálva: Magyar Iparművészet, 1930. 1-2.sz., 12.

A diadalív festményének témájául – kórházkápolna jellegéből adódóan - Krisztus a szenvedőket nyugtató szavai szolgálnak: "Jöjjetek én hozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és megterheltettetek és én megnyugosztlak titeket." (Mt 18,28). A kompozíció két vízszintes sávra oszlik, egy földi és egy égi szférára. A földi szférában láthatók a szenvedők: a bal oldalon a rendalapító Páli Szent Vince, jobb oldalon pedig egy irgalmasrendi apáca gyámolítja azokat az elesetteket, akik még nem jutottak el Krisztushoz. A szenvedők szabályos hármas-négyes csoportokba vannak fűzve, a kompozíció két oldala pontosan ellensúlyozza egymást. A gondolati, szellemi emelkedésnek megfelelően a figurák fizikailag is fölfelé törekszenek, a színek Krisztus alakja felé haladva egyre világosodnak, a kontúrok lágyulnak. A falkép két oldalán alul három-három fekvő alakkal kezdődik az ábrázoltak sora és a tükörszimmetria, amely végig érvényesül a kompozícióban. Szent Vince és az irgalmasrendi apáca ragadja meg a középen fekvő alakok kezét és mutat Krisztus irányába. A körülöttük álló alakok még mind a földi szférára koncentrálnak, tekintetük is a fekvő alakokra, lefelé mutat, míg az apáca és a Szent Vince mögött állók már az égi szféra felé törekszenek. A kompozíció maga rendkívül tömött és frízszerű, az alakok teljesen kitöltik a rendelkezésükre álló teret, megszüntetve a perspektíva kibontakoztatásának lehetőségét, csupán az egymáshoz viszonyított előtte-mögötte, alatta-fölötte elrendezés ad minimális térélményt. A legfelső sávban, a Krisztushoz legközelebb jutott alakok összefűzése már oldottabb, kevésbé szoros a csoportok elrendezése, a háttér is világosabb. A trónuson ülő szakálltalan Krisztus alakot imádkozó gyermekek és sematikus, imádkozó angyalok veszik körül. Egyedül a gyerekeknek van korhű (1920-as évek végére jellemző) ruházata, a felnőtt alakok időtlen (kissé középkorias) ruhákat és köpenyeket viselnek. Ez az időtlenné tétel nem jellemző Leszkovszky „átlagpolgárokat” is felvonultató templomi freskóira, a híveket többnyire korabeli öltözékben és/vagy népviseletben festi meg.[16] A kórházkápolna diadalívfreskójának alakjain azonban ez az időtlen ruházat segít az elvontabb gondolatok közvetítésében, valamint korábbi festészeti hagyományokra is utal, például szoros kapcsolatban áll a preraffaelita Edward Burne-Jones festményein látható alakok öltözékével.[17] A preraffaelita példák mellett a legfontosabb azonban a tíz évvel korábban elhunyt mester, Körösfői-Kriesch Aladár öröksége.

3. kép: A szentély és a diadalív archív felvételen valamint a belső mai képe. Gödöllői Városi Múzeum, Lt.sz.: K.2007.63/105; [Fotó: a szerző, 2007]

A kritikusok a freskó kifejezésmódját elemezve Körösfői-Kriesch Aladár hatására és annak továbbfejlődésére hívják fel a figyelmet, mely a hagyománytiszteletet az újítani vágyás fölé emelte: „A nála szerzett mély benyomásokat a renaissance delelőjének nagy freskófestményein fejlesztette tovább, de elkerülte mindama törekvéseket, amellyel az expresszionisták falfestményeiken kísérleteztek. Egyaránt távol áll az impresszionizmus oldott ábrázolásmódjától, és az expresszionizmus formáitól is. [...] S ha végső eredményében új stílust nem hoz is, új perspektívát nem tár is föl, minden ízében átérzett, és lelkesen végzett munkájáért feltétlen elismerés illeti, különösen a mai időnkben, amely a fallal alig tud valamit kezdeni.”írja Farkas Zoltán a Nyugat hasábjain.[18]

Szintén az első ütem alatt készültek el a kórusmellvéden az ország és a főváros címereit tartó, stilizált, éles vonalvezetésű angyalok, valamint a hajó oldalfalain festett, gótikus stílusú architektonikus fülkében Árpád-házi Szent Erzsébet és Marillac Szent Lujza frontális, hieratikus, trecento táblaképeket idéző ábrázolásai.[19] Árpád-házi Szent Erzsébetet fehér ruhában, kék palástban ábrázolta Leszkovszky, a szent királyné szokásos attribútumaival: bal karjában vörös és rózsaszín rózsákkal, jobb kezében kenyérszelettel.  A szent sötét háttér előtt, talapzaton áll, mint egy szoborfülkében, fölötte oromzatos árkádíves épület motívummal, a fülke alatt pedig egy Erzsébetnek címzett könyörgés olvasható: „Szent Erzsébet imádkozzál szegény magyar népedért”. Szent Lujzát az irgalmasrendi apácák egyenruhájában, Szent Erzsébettel megegyező fülkében festette meg Leszkovszky, a szent  rózsafüzért tartó figurája alatt pedig a „Szent Lujza anyánk könyörögj érettünk” felirat olvasható.

Az 1929-ben elkészült freskók közé tartozik még a kóruson látható finom Szent Cecília ábrázolás is. A kápolna együtteséből kissé kiszakítva, intimebb térben kiválóan érvényesül a preraffaelita nőideálhoz leginkább közelítő éteri festmény, mely a szentet zongorajáték közben, angyalkórussal körülvéve ábrázolja. Legközelebbi párhuzamai közé tartozik Nádler Róbert a budapesti Szent István Bazilikába készült hármas osztású Szent Cecília oltárképe, valamint angolszász területről az Arts and Crafts mozgalom tagjainak, Leszkovszky személyes kedvencének, Edward Burne-Jonesnak és Kate Buncenak, valamint J.W. Waterhousenak és az amerikai John Melhuish Strudwicknak ugyanezen témájú alkotásai.[20] A falképek romlása és a restaurálás miatt a festmény szépsége már meg sem közelíti az eredetit, ami jól látszik, ha összehasonlítjuk a freskó mai állapotáról készült felvételeket az 1929-ben a lapokban reprodukált fotókkal, valamint a művész tanulmányával, mellyel 1934-ben a főváros Rajzdíját is megnyerte. [21]

4.kép:  A Szent Cecília 1929-ben és mai állapota. Reprodukálva: Magyar Iparművészet, 1930. 1-2.sz., 16; [Fotó: a szerző, 2007]

A figurális festmények méltó kiegészítései a harmonikusan egymás mellé illesztett felületekbe rendezett pasztellszínű, Rerrich Béla építész szavaival élve „komoly, stílusos és ízléses”, a középkori formakincs felhasználásával megkomponált indadíszek és stilizált növénymotívumok valamint a magyaros-keleties motívumokat ötvöző mennyezetkazetták.[22] Leszkovszky György maga csupán a figurális festményeket festette saját kezűleg, a dekoratív festést segédek, díszítőfestő-mesterek végezték. A segédek jelenlétére a Gödöllői Városi Múzeumban található fotó alapján következtethetünk (1.kép), személyük, valamint a munkálatokban való részvételük részletei egyelőre nem ismertek.[23]

Az előcsarnokban látható, a keresztelő medencét kísérő kör alakú Keresztelés jelenet valamint a két liliomot tartó angyalfigura is az első ütemben készült el, azonban ezek nem Leszkovszky György munkái: eltérő források szerint a Kacziány Aladár (1887-1978) illetve Hranitzky Ilona (1889-?) festményei. [24]  Kacziány Aladár Leszkovszky tanártársa volt az Iparművészeti iskolában, Hranitzky Ilonával való kapcsolatáról azonban egyenlőre nincsen adat, mint ahogy arról sem, hogyan kerültek a János kórház kápolnájának festői közé.

A kápolna freskóinak a sajtó számára történő bemutatására és átadására 1929. november 28-án délután került sor.[25] Leszkovszky azonban nemcsak az ünnepélyes átadáson, hanem műve készülése folyamán is többször felhívta a kritikusok és a sajtó figyelmét a készülő alkotásokra, például meghívta Elek Artúrt, látogassa meg őt munka közben, hogy testközelből tanulmányozhassa a freskók készülését.[26] A hagyományosan reneszánsz festőkhöz kapcsolt technika alkalmazása minden kritikusból elismerést váltott ki; külön kiemelték, hogy a képek „nedves falra, földfestéssel, igazi al fresco technikával” készülnek, szemben a kortársak és elődök falképeivel, például Lotz Károlyéival, amelyek seccoként valósultak meg, vagy Dudits Andoréi, melyeken a Képzőművészi Iskola tanára „ásványfestést” alkalmazott.[27]

A kápolna kifestése 1929-1931 között szünetelt, eközben (1930-1931) Leszkovszky Rómában volt tanulmányúton, a Klebelsberg Kunó kultuszminiszter által létrehozott római Magyar Akadémia első római ösztöndíjasainak egyikeként. [28] Hazatértekor a már meglévő festmények folytatásaként rendelte meg a főváros Leszkovszky Györgytől a Szent István fölajánlja Magyarországot Szűz Máriának, és a Szent László vizet fakaszt a sziklából című freskókat. A kutatásnak egyelőre nem sikerült tisztáznia, hogy az első ütem megrendelésekor vajon tervbe volt-e véve az egész ciklus, illetve hogy ehhez hogyan kapcsolódott Leszkovszky római útja. A terveket 1931 tavaszán adták be először véleményezésre az illetékes hatóságoknak.[29] A Központi Egyházművészeti Hivatal (KEH) dokumentumai között fennmaradt iratokból kiderül, hogy több tervváltozat született a végső koncepció megszületéséig. Vezér Lajos kórházi lelkész és szentszéki tanácsos a végső terveket a korábban megbeszélt kisebb változtatásokkal kiegészítve 1931 novemberében küldte el a KEH számára, melyeket Szőnyi Ottó KEH elnök ‒ mivel az „egyházi hagyományok és a művészet szempontjai szerint” kivetnivalót nem talált bennük ‒ végül jóváhagyott.[30] Így kezdődhetett meg a festés 1931 végén.

A kápolna bal oldali falán látható a Szent István fölajánlja Magyarországot Szűz Máriának című freskó. A művész hagyatékában számos, a Szent János Kórház kápolnájának festéséhez készített tanulmány, kompozíció- és színvázlat található, forrásként egészen a Képes Krónikától kezdve, igazolva, milyen körültekintően tervezte meg a festményeket, az egyes alakokat. A freskó legközelebbi párhuzamaként (és talán ihlető forrásaként) Székely Bertalan a pécsi Mária kápolnába készült azonos témájú alkotása hozható fel, amelyen Székely egy oszlopos boltívsorral osztotta háromfelé a kép síkját. A János Kórház kápolnájának Szent István freskóján a hármas osztású kompozíció középpontjában a térdelő Szent István egy Mária oltár felé nyújtja a koronát, körülötte két oldalt Gizella királyné és Imre herceg valamint udvartartásának alakjai. A falkép alatt olvasható felirat, a „Tekints le országodra – Te árva fiadra – Mária” a „Magyarok Királynéja! Boldogságos Szűz Anya, Mária!” kezdetű Mária-imádság egyik sora.

Székely Bertalan már említett pécsi munkái mellett fontos előzményekként sorolandók fel az 1800-as évek végének Szent István és Szent László ábrázolásai is, többek között Lotz Károly a pécsi székesegyházba (1884-1889), Székely a Mátyás templom oldalkápolnáiba (1892-1896) készített falképei, Than Mór falfestményei a Magyar Nemzeti Múzeumban (1875) valamint Roskovics Ignác: Szent István megkoronázása (1900) című, szintén hármas osztású olaj-vászon képe.[31]

5.kép: Szent István fölajánlja Magyarországot Szűz Máriának. [Fotó: a szerző, 2007]

A kápolna jobb oldali falán kapott helyet a Szent László vizet fakaszt a sziklából című freskó. A kompozíció félkész fázisának reprodukciója (a freskótechnika leírásának illusztrálásaképpen) megjelent a Magyarságban is, betekintést engedve a festés folyamatába.[32] A Szent István freskóhoz hasonlóan a Szent László freskó is hármas osztású. A festményen középen Szent László bárdját a sziklába vágja, az előtörő vízből pedig katonái csillapítják szomjukat. Leszkovszky a királyt nem lóháton, hanem egy sziklán állva, katonái fölé magasodva ábrázolja, csakúgy, mint tanártársa, Muhits Sándor a kunszentmártoni Szent Márton templom falképén. A Szent László vizet fakaszt a sziklából című kompozíció alatt a szent királyhoz intézett katolikus népének rövidített részlete olvasható: „Sziklahitű László – Légy ereje, pajzsa – Gyengeszívű népednek.”[33] Az elkészült freskók bemutatására 1933. november 10-én került sor, melyre Leszkovszky szintén meghívta tudós kollégáit, művészettörténészeket, többek között Genthon Istvánt. [34]

6.kép: Szent László vizet fakaszt a sziklából. [Fotó: a szerző, 2007]

A festmények összességét tekintve a kápolna egészére leginkább a historizáló jelző illene. Ugyan egységes hangulatot áraszt, ám történelmi stílusidézetek egész skáláját vonultatja fel a szemlélő előtt. A diadalív expresszív modellálású alakjait egy bizáncias Utolsó Ítéletre emlékeztető kompozíció szorítja szűkös keretek közé, mögötte felsejlik az ókeresztény mozaikokra emlékeztető szentély, két oldalán a gótikus miniatúrák szegélydíszeit idéző falmezők. Az oldalfal két női szentje mintha egy Giotto festményről lépett volna le, mellettük a magyar szent királyokat ábrázoló freskók Székely Bertalan falképeinek stílusához közelítenek. Mindezt a preraffaelitákhoz illő elragadtatott Szent Cecília ábrázolás koronázza meg.

A kápolna falképeinek témája annak  kórházkápolna funkciójából adódóan a szenvedők enyhítése és az elesettek védelme köré összpontosul, a bibliai ábrázolás mellett a nemzeti hagyományból vett jelenetekkel kiegészülve. A falképeken azonban nem szerepelnek a ténylegesen gyógyítással, betegápolással foglalkozó, vagy adott betegségekhez kapcsolt gyógyítószentek (mint például Szent Rókus, Szent Erasmus vagy Szent Balázs), sem pedig a kórház tituláris szentje, Szent János.  A koncepció tehát általános értelemben alkalmazkodik a kórházkápolna funkcióhoz – a gyógyítás, védelem, erő- és vigasznyújtás, vagy a fájdalmak, a szükség enyhítése került ábrázolásra.  A rendalapító Marillac Lujza mellett Szent Erzsébet köthető konkrétan betegápoláshoz (leprások ápolása, ispotály alapítás), a többi ábrázolás ‒ Szent István országfelajánlása, s ezzel Szűz Mária mint Patrona Hungariae, valamint a Szent László jelenet ‒ inkább a festmények programjának egy átvittebb értelmezésére utalhatnak, a betegek ápolásának feladatát a korszak fő ideológiájával, „Csonka-Magyarország” védelmével összekapcsoló ikonográfiára.[35] A nemzeti szentek és a nemzeti hagyományokat magába foglaló Patrona Hungariae gondolatkör megjelenítésének ikonográfiai formái már a 17-18. századra rögzültek és a későbbiek során alig változtak. A Mária mint az ország védasszonya gondolatot ekkor a török veszedelem és a protestantizmus térnyerése aktualizálta, magába foglalva a nemzeti hagyományokat és az ország sorsáért érzett aggodalmat.[36] Ez az aggodalom Trianon után újra napirendre került, a háború individuális sérültjeinek gyógyulása-gyógyítása összefonódott az ország és a magyarság egészének felépülésével. Ahogy Buday László összefoglaló statisztikai kötetében írja 1921-ben: „energiánkat nagyon kemény próbára teszi az, hogy lesújtott helyzetünkből talpra tudjunk állni, de ennél az erőfeszítésnél ott kell járni mögöttünk a szigorú gondnak, hogy ezen kívül még a sokkal jobban szenvedő véreink talprasegítése is a mi feladatunk.”[37] A kápolna nemzeti hagyományokat is felvonultató falképei így a konkrét betegek és elesettek gyógyulása mellett a magyarság gyógyulására is vonatkoznak. Ezt az értelmezést erősíti az kórusmellvéd címertartó angyalai fölött futó felirat szövege, ami nem más, mint a revizionizmus jelmondata, a Magyar Hiszekegy: „Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában: / Hiszek egy isteni örök igazságban,/ Hiszek Magyarország feltámadásában! Ámen.” [38]

Ezzel a programmal a kápolna megrendelőjének (a székesfővárosnak) politikai elkötelezettsége nyilvánvalóvá vált. Kérdés ezek után, hogy a technikai kivitelezés és politikai mondanivaló mellett milyen szempontoknak kellett még érvényesülniük a kápolna belső díszítésének megfestésekor.

Leszkovszky György a János Kórház kápolnájának kifestésével egyházművészeti szempontból is elismerésben részesült: „Felfogásában a benső áhitat hathatósabb géniusza volt mint a hideg formalizmus. Ez pedig az egyházművészet sine qua non-ja. Ennek az ujjászületett magyar egyázművészetnek bíztató dokumentuma Leszkovszky Györgynek ez a pompás freskója, amely bizonyság arra, hogy a „leányzó nem halt meg, csak aluszik.”- írja róla Pipics Zoltán.[39]

Az egyházművészet kifejezéstára az 1930-as években éppen átalakulóban volt, a historizáló tendenciák mellett az egyházi intézmények egyre inkább kezdték a „modern” formakincset is a reprezentáció megfelelő eszközének tartani. Ahogy Bizzer István fogalmaz 2004-es tanulmányában: „Magyarországon az egyházművészet ügye éppen akkor került előtérbe, amikor a sajtóban és szakirodalomban kiéleződött a „historizáló” és a „modern” művészi kifejezési módok ellentéte.”[40]  Az 1930-as években az újszerű, leegyszerűsített körvonalú templomok és újhangulatú dekorációik megjelenésével, mint amilyen például Árkay Bertalan városmajori temploma 1933-ból, kézzelfoghatóvá váltak az említett fogalmak. A közönség meggyőzésére és saját művészetük legitimálásához a kor művészei (közöttük Leszkovszky is) gyakran a tudatos archaizálást választották, természetesen egészen eltérő megközelítésben és módszerekkel. Az egyházi intézmények az 1930-as években még erősen vitáztak a megszokott historizáló enteriőrök és az újszerű dekoráció felett, miközben egyre inkább teret hódítottak a római ösztöndíjasok, mint például Aba-Novák Vilmos és Molnár C. Pál művei. Pártfogójuk, Gerevich Tibor az egyházművészet felé fordulva konkrét művekben tervezte megvalósíttatni a modern keresztény magyar állam művészetét, ami nem kedvezett az allegorikus vagy naturalista felfogású művészeknek.

A korszak egyházművészetét nagymértékben meghatározta a Központi Egyházművészeti Hivatal (KEH) működése. A hivatal dokumentumai között nagy számban találhatók Leszkovszky György munkáira, többek között a Szent János Kórház kápolnájára vonatkozó feljegyzések. A legtöbb véleményezésen az országos jogkörrel rendelkező KEH első igazgatójának, Szőnyi Ottó, MOB előadó, az Iparművészeti Iskola egyházművészet tanárának aláírása olvasható.[41] A KEH határozott elképzeléssel rendelkezett a művészet és a liturgia viszonyára, a liturgiára való alkalmasságra vonatkozóan. Habár nem volt hivatalos stíluspreferencia, a gyakorlatban a bírálati döntések többnyire az igazgató személyes ízlésétől függtek. Szőnyi Ottó például a tradicionális formanyelvet részesítette előnyben, ami bizonyára közrejátszott abban, hogy Leszkovszky az igazgató 1937-ben bekövetkezett haláláig számos megrendelést kapott. Valószínűleg személyes ismeretségük is segítette az összhang kialakulását, hiszen Szőnyi 1924-től az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskolában egyházművészetet tanított, Leszkovszky pedig ugyanott ékítményes tervezést. Ugyan írásos adat nem támasztja alá a feltételezést, valószínűsíthető, hogy Szőnyihez fűződő személyes kapcsolata közrejátszott abban, hogy Leszkovszkyt bízták meg a Szent János Kórház kápolnájának kifestésével. Elképzelhető az is, hogy Szőnyi Ottó is szerepet vállalt a kápolna programjának meghatározásában.

Gyakran olvashatjuk Leszkovszky munkái véleményezésekor, hogy a beadott tervek ellen sem esztétikai, sem egyházművészeti szempontból nem emelhető kifogás. Mind a két kritérium egyaránt fontos, hiszen az egyházi jellegű műalkotások szellemi és lelki célok felismerését egyaránt szolgálják, nem (csupán) az esztétikai, hanem a szakrális tudat kifejezései is, ezért a „szép” meghatározása más, mint a világi művészetben. Ahogyan a János kórház kápolnájának falképeiről olvashatjuk Ybl Ervintől: „Szeretni kell azt a gondolatkört is, amely a szakrális építmények, a templomok és kápolnák monumentális díszítésében egyházi sugalmazásból hagyományossá lett és amelyet nem szabad a gondolati szubjektivizmus, vagy a művészetnek pusztán a maga feltételeire állítása kedvvért meghamisítani. A nyugati egyház […] annyit megkövetel, hogy a művész a szakrális építményben végzett liturgikus cselekmények egyházi célkitűzéseinek alávesse magát. Örvendünk, hogy Leszkovszky úgy a mi-re mint a miként- re nézve megfelelt. Képeinek témái egyháziasak, kifejezési módja komoly, méltóságteljes, áhitatot keltő, a témákhoz méltó.”[42]

A műalkotás eszköz, aminek áhitatkeltő hatása segít a hívő lelki felemelkedésében: „Az egyházművészet nem öncélú, hanem alárendelt. Mindig alkalmazott, mert propagál, mert egy program szolgálatában áll. Tárgya szigorúan meghatározott, és a dogmából, a liturgiából sarjad” - írja Jajczai János 1938-ban.[43] A templom belsejének egységes díszítése is mondanivalót közvetít, hiszen ez a fajta „Gesamtkunstwerk” biztosíthatta az egységes, mögöttes szellemi forrás láthatóvá tételét. Leszkovszky, aki a preraffaeliták, az Arts and Crafts Movement és Körösfői-Kriesch Aladár gödöllői összművészetre törekvő példáján nevelkedett, természetesnek tarthatta az egységes látvány megteremtésének igényét. Mint hívő művész, elengedhetetlenek tartotta az esztétikum és vallásos tartalom összefonódását. [44] A János Kórház kápolnájában magas fokú festészettechnikai ismeretei és összehangolt történelmi idézetek segítségével Leszkovszky így egységes hangulatú, komplex vallásos-politikai programot tudott közvetíteni festményeivel.

Leszkovszky szándékosan nem kereste a modern festészeti problémákat a Szent János Kórház kápolnájának kifestésekor. Ez több pozitív és negatív hatással járt freskóiban. A tradíciók felvállalásának, tudatos archaizálásnak kell tekintenünk a kápolna festményeinek tematikáját, a vizuális idézeteket, utalásokat. Ez annyiban járt pozitív hatással, hogy kiválóan tudott alkalmazkodni a helyszín szabta kötöttségekhez, hiszen „az új és divatos korirányzattal szemben az egyházművészetnek jellegéhez tartozik a tradíciók tisztelete”.[45] Szintén tudatos a gödöllői mestereken átszűrődött freskótechnika alkalmazása is, amelyben meglehetős technikai tökéletességet ért el „amilyenre ma nemigen találhatunk még egy példát”.[46] Azonban éppen ez a hagyománytisztelet akadályozta meg abban, hogy minden technikai és rajzbeli tudása mellett érdemben reflektáljon kora aktuális festői (és világnézeti) problémáira.

Magyarországon a Szent János Kórház kápolnájának dekorációja idején, az 1920-1930-as években a művészeket a konstruktivizmus világa (Kassák Lajos, Bortnyik Sándor) izgatta, az újklasszicizmus Árkádia nosztalgiája (Szőnyi István, Patkó Károly), a Gresham kör melankóliája (Bernáth Aurél), a szentendrei iskola konkstruktivizmusa és szürealizmusa (Barcsay Jenő, Vajda Lajos) vagy egyéb posztnagybányai tendenciák (Egry József) hatása alatt álltak, netán a római iskola és az olasz neoklasszicizmus (Aba-Novák Vilmos, Kontuly Béla) művészei közé tartoztak. Leszkovszky ezek közül egyiket sem képviselte. Haláláig konzekvensen őrizte a gödöllői művésztelep hagyományait és a historizmus falfestészeti tradícióit, melynek a János Kórház kápolnája munkásságában nem egyedülálló, kiváló példája.

 



[1] Például: MOLNOS Péter: Aba-Novák Vilmos. Budapest, Népszabadság Zrt., 2006.; BIZZER István: Kontuly Béla.  Budapest, Mikes Kiadó Kft., 2003.; BIZZER István: Molnár-C. Pál, a könyvművész. Budapest, Holnap Kiadó, 2006.

[2] Az Iparművészeti Iskola Évkönyve (1908-1909) 12.; (1910-1911) 26.; (1911-1912) 24,26.; (1912-1913) 21,31.; (1914-1915) 75.; (1930) 78, 83.; Az Iparművészeti Iskola tanárai és szakoktatói. In: Az Iparművészeti Iskola Évkönyve (1934-1936) 46; n.n.: Az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskola tanárai, tanársegédei. In: Díszítő Festészet. (1912-1914) 52.; MEZEI Ottó: Az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskola oktatási rendszere és forrásai (1880-1944). In: Művészettörténeti Értesítő, (1975) 1.sz. 37.

[3] LESZKOVSZKY György: A falfestésről. In: Díszítő Művészet (1916) 9-11.; LESZKOVSZKY György: A freszkó. In: Magyar Iparművészet, (1930) 17-19; LESZKOVSZKY György: A sgraffittó. In: Magyar Iparművészet, (1932) 133-4.; LESZKOVSZKY György: A falfestés problémái. In: Magyar Iparművészet, (1943) 11-19.; LESZKOVSZKY György: A freskótechnika. Rádióelőadás a freskófestészetről. Budapest II., 1935. július 1. hétfő 7:05.  A kaposvári székesegyház díszítésekor (1936-1943) az ünnepélyes átadáson Leszkovszky a nagyközönség elmondta ismertetőjét a freskók készüléséről, a stílusbeli elgondolásokról, a tematikáról, valamint „Az egybegyűltek látható érdeklődése mellett művészettörténetileg is alátámasztotta műveit, hangsúlyozva, hogy a freskók stílusa a XX. század művészeti irányához tartozik. n.n.: Elkészültek a Nagyboldogasszony templom festményei. In: Somogyi Újság, Kaposvár, (1943) szept.15.;  n.n.: Végéhez közeledik a templom festése. In: Somogyi Újság, Kaposvár, (1943) nov.22.

[4] A mester-tanítvány kapcsolat meghatározó szerepéről Leszkovszky György gyermekeinek számoltak be (Interjú Öcsényi Andrásné Leszkovszky Ágnessel. Kérdező Benkő Zsuzsanna, Gödöllő, 2006. dec.1. ; Interjú Neszmélyi Andrásné Leszkovszky Mártával. Kérdező Benkő Zsuzsanna, Budapest, 2007. jan.10.,) valamint  Leszkovszky az általa alapított Cennini Társaság első kiállításához készült katalógusának előszavában írja le Körösfőihez fűződő kapcsolatát. Ezen kívül a műveit bemutató sajtóanyagban is többször kerül említésre a mester-tanítvány viszony alapvető fontossága. A Cennini Társaság első kiállításának katalógusa. Budapest, Nemzeti Szalon, 1921.; ELEK Artúr: Körösfői-Kriesch Aladár vetése. In: Nyugat, (1921). 3.sz. Képzőművészeti Figyelő; DÉNES Jenő: Körösfői-Kriesch Aladár. Budapest, 1939, 83.; n.n.: A Cennini Társaság megalakulása. In: Magyar Iparművészet, (1920) XXIII.évf., 1-3.sz., 92.; n.n.: A Cennini Társaság kiállítása. In: Műbarát, (1921) I.évf. 1.sz., 20.; e.a.: A Cennini Társaság első kiállítása. In: Az Újság, (1921) XIX. évf., 12. sz., jan.16; REMSEY Jenő: A Cenniniek. In: Magyar Iparművészet, (1921) 17-18.

[5] KÖRÖSFŐI-KRIESCH Aladár: A zebegényi templom kifestése mint művészetpedagógiai feladat. In: Magyar Iparművészet, (1914) 428-445.

[6] Interjú Öcsényi Andrásné Leszkovszky Ágnessel. Kérdező Benkő Zsuzsanna, Gödöllő, 2006. dec.1. ; Interjú Neszmélyi Andrásné Leszkovszky Mártával. Kérdező Benkő Zsuzsanna, Budapest, 2007. jan.10.

[7] Legkorábbi állami megrendelése a Leszkovszky György egyik legkorábbi állami megrendelése IV. Károly koronázásához (1916) kapcsolódott. Az ő tervei alapján született a koronázási útvonal egyik, Patrona Hungariae-t ábrázoló, hímzett zászlója.  A címeres zászlók az útvonal főbb épületein voltak elhelyezve. Magyar Iparművészet, (1917) 8;  „A koronázási útvonal egyik hímzett zászlajának középső részei”, reprodukálva: Magyar Iparművészet, (1917) 20., 14-15.kép.: „Tervezte Leszkovszky György, készítette Kelemen A.” A zászló Partona Hungariae-t, és „1916 Budapest, december 30” feliratos címert ábrázol. A koronázás után felajánlották Ferdinánd bolgár királynak. A zászlóterven kívül Leszkovszky koronázási útvonalat ábrázoló képeket is festett Haranghy Jenővel közösen. Magyar Iparművészet, (1917).68.

[8] A kápolnát 1946-ban még tatarozták, de 1947-ben a kórházi részt, majd 1949-ban a kápolnát is lebontották. A Szent János kórház helyén azóta buszpályaudvar működik, de mellette emléktábla utal a kórház több mint kétszázados létére. SCHOEN Arnold: Budapest székesfőváros kórházainak és emberbaráti intézményeinek kápolnái, In: Tanulmányok Budapest múltjából 7 (1939), 11-40: 5-11. Budapest műemlékei, szerk. POGÁNY Frigyes (Magyarország műemléki topográfiája, IV), Budapest., 1955, I, 302-306.

[9] A kápolna Könyöki Károly tervei szerint épült, a bővítést Gattinger Oszkár tervezte. ROSCH Gábor: A Szent János Kórház kápolnája. In: Hegyvidék, (1999. február 10.), 1, 4., folyt. (1999. február 24.), 4.

[10] Bővebben GELLÉR Katalin: Mester, hol lakol? Nagy Sándor művészete, Budapest, Balassi Kiadó, 2003. 108-112; FIEBER Henrik: Új művészeti stílus. In: Magyar Iparművészet. (1912) 321-346. Fieber itt az egyházművészet és az „új művészeti stílus” kapcsolatáról értekezve hozza fel példának Nagy Sándor alkotását.

[11] „A barokk architektúrában empire berendezés között erősen szembetűnő a diadalív oromfalának a falfestménye, amely Leszkovszky kompozíciójában Szent Rókust ábrázolja beteggyógyító munkája közben; az apotheozisül festett falkép hátterét a pesti Rókus-kórház és kápolna képezi. A hajó két ablaka István király és Imre herceg üvegfestményével ékes.” SCHOEN Arnold: Budapest székesfőváros kórházainak és emberbaráti intézményeinek kápolnái, in: Tanulmányok Budapest múltjából 7(1939), 20., 21. A falképet végül 1950 körül lemeszelték, és csak a Gödöllői Városi Múzeumban fellelhető fényképről és tervrajzról ismerjük. Egy a KEH anyagában levő dokumentum szerint a kápolna diadalívfreskóit 1950. jan. 28-án megbeszélés szerint Emmánuel Béla készíti. KEH 21.dob. 1950/11. A következő forrás 1952-ből van, miszerint Leszkovszky György dr. Molnár Frigyes plébános megbízásából elkészítette a szentélyfal festési tervét. 1952. szept.11., KEH 1952/100. Egyenlőre nem határozható meg pontosan, hogyan alakult a festés az 1950-es években, annyi azonban bizonyos, hogy a  kápolna szentélyét jelenleg Mattioni Eszter 1963-ban készült képei díszítik.

[12] SCHOEN Arnold (1939), 33.; n.n.:[ Dr. Molnár Sándor…]. In: Nemzeti Újság, (1934) július 1.

[13] MTA MDK –C-I-17/890.

[14] A szentélyt 1983-ban kórházbővítési céllal bontották el, a templomot egy új sebészeti pavilon részeként kívánták beépíteni. ROSCH Gábor: A Szent János Kórház kápolnája. In: Hegyvidék, (1999.) február.24., 4. A falképek restaurálásában részt vett Csanda Jenő festő restaurátor elmondása szerint a szentélyben korábban felrobbant egy kazán, teljesen megsemmisítve a falképeket. Csanda Jenő szóbeli közlése. Budapest, 2013. július 17.

[15] SZŐNYI Ottó: A budapesti új Szent János Kórház kápolnájának freszkói. In: Magyar Iparművészet, (1930) 33.évf. 1-2.sz., 7.

[16] Például Kaposszerdahelyen, a mára elpusztult Taszári falképeken, a Rákospalota MÁV Telepi Jézus Szíve templomban, vagy a kaposvári székesegyház bejárat fölötti templomfelajánlást ábrázoló sgraffittón.. 

[17] Edward Burne-Jones: Az elvarázsolt Merlin (1874), Az aranylépcső (1880), A malom (1882).

[18] FARKAS Zoltán: Beszámoló. Leszkovszky György falfestménye. In: Nyugat, (1929.) 22. sz., 761-763. Szintén a kontúrok és színek felfelé tartó lágyulását emeli ki: Y.E.: Leszkovszky György freskója. In: Budapesti Hírlap, (1929) november 29., 10. valamint M.V.: Egy kórházi kápolna freskói. In: Nemzeti Újság, (1929) november 29. o.n. Gödöllői Városi Múzeum, Leszkovszky hagyaték Gy.sz.: 8334/41

[19] Marillac Lujza képe alatt először a Boldog Lujza felirat volt olvasható, majd a freskó elkészülte után, 1934-ben, mivel időközben szentté avatták, Leszkovszky kijavította a feliratot Szent Lujzára. Vezér Lajossal a freskók elkészülte után is tartották a kapcsolatot. 1934-ben levélben gratulált az állami rajzdíjhoz, melyet Leszkovszky a kórház kápolnába festett Szent Cecília grafikájáért nyert, majd egy későbbi levélben székesfővárosi aranyérméhez való gratulációja után megjegyzi, hogy az 1931-ben festett Boldog Lujzát időközben szentté avatták, és ki kellene javítani a festmény feliratát. Vezér Lajos levele Leszkovszky Györgynek, 1934. március 9., Budapest. Gödöllői Városi Múzeum TD.2007.18.1., Vezér Lajos levele Leszkovszky Györgynek 1934. június 20, Budapest. Gödöllői Városi Múzeum TD.2007.20.1. e.a.: Leszkovszky György freskói. In: Újság, (1929.nov.28.)

[20] Edward Burne Jones (1833 – 1898): Szent Cecília üvegablak, Second Presbyterian Church (Chicago, Illinois) 1903; Kate Bunce (1858-1927): Szent Cecília. Tempera, aranyfesték, fa, é.n. Magántulajdon; J.W. Waterhouse (1849-1917): Szent Cecília. Olaj, vászon. 1895 . Sotheby's Collection; John Melhuish Strudwick (1849-1937): Szent Cecília. Olaj, fa. 1895 – 1896. Sudley House Collection.

[21] A falképek restaurálását 1998-ban Menráth Péter, Turner József, Sötét Zoltán és Csanda Jenő végezte. Az újraszentelésre 1998. szeptember 14-én került sor. ROSCH Gábor: A Szent János Kórház kápolnája. In: Hegyvidék, (1999.) február.24., 4.; Csanda Jenő szóbeli közlése. Budapest, 2013. július 17. Reprodukálva többek között: n.n: Az Uj Szent János-kórház freskói. In: Uj Nemzedék, (1929). november 30.  7., SZŐNYI Ottó: A budapesti új Szent János Kórház kápolnájának freszkói. In: Magyar Iparművészet, 33.évf. (1930) 1-2.sz., 7.; Új Idők, (1930). 12.sz. 349.;  A Szent Cecília tanulmány az örökösök tulajdonában van.

[22] RERRICH Béla: Az Új Szent János-kórház kápolnájának festményei. In. Építő Ipar – Építő Művészet, (1929). dec. 15., 180-181.

[23] Leszkovszky György munkatársaival a Szent János Kórház kápolnája falképeinek készítésekor, 1929-1931 között. Gödöllői Városi Múzeum, Gy.sz.: 8344/4.

[24] Elek Artúr Hraniczky (sic) Ilona munkájának tartja (e.a.: Leszkovszky György freskói. In: Újság, (1929).nov.28.), Rosch Gábor szerint Kacziány Aladár és Hranszky Ilona alkotása. (Hegyvidék. (1999). február 10.4.) Ez utóbbi zavar valószínűleg azért alakult ki, mert az előcsarnokban még két angyalt ábrázoló falkép látható, melyek legnagyobb valószínűséggel Kacziány Aladár munkái. Schoen Arnold írása alapján az előcsarnok keresztelőhelyiségének a bejáratát két oldalán látható liliomos angyalokat Kacziányi (sic) Aladár festette 1931-ben, a bejárat fölött keresztelési jelenetet Hranszky (sic) Ilona ugyanekkor. SCHOEN 34.

[25] MTA Lexikontár. Leszkovszky György gépelt meghívója. 1929. nov. 28., Budapest.; Ekkor az oldalfalakon még csak ornamentális díszítés volt. e.a.: Leszkovszky György freskói. In: Újság, 1929.nov.28. ; Meghívó a bemutatóra. MTA MKI Lexikontár. PIPICS Zoltán dr.: Az Új Szent János Kórház kápolnájának új freskói. In: Magyarság, (1929). december 2., 18.

[26] Leszkovszky György 1929. nov.19-én kelt levele Elek Artúrnak. MNG Adattár, Elek Artúr anyag 12496/59. Kéri tekintse meg készülő freskóját munka közben, hogy láthassa a „naponkénti friss vakolatra festett munka, amelyből ha már a kép készen van, nemigen látni a technikát”.  

[27] FARKAS Zoltán, 1929. A falképek ugyan valódi freskó technikával készültek, azonban „szekkósított” kivitelezésben – a restaurálásban részt vevő Csanda Jenő festőrestaurátor-művész szerint, mivel a festményeken látható barna besöprést (árnyékot) csak szárazon lehet felvinni, a modellálásnál valószínűleg segéd kötőanyagot is használtak, és a freskóra szárazon, szekkóként vitték fel az árnyékokat. Csanda Jenő szíves szóbeli közlése. Budapest, 2013. július 17. Leszkovszky Körösfői-Kriesch Aladáron keresztül a gödöllői művésztelep falfestészeti gyakorlatát követte, erről bővebben:  Ifj. BÓNA István: A gödöllői iskola és a festészeti technikák. In:  GELLÉR Katalin – G.MERVA Mária – ŐRINÉ Nagy Cecília (szerk.): A gödöllői művésztelep 1901-1920. Gödöllő, Gödöllői Városi Múzeum, 2003. 107-122.

[28] MTA Adattár, MTA MKCs-C-I-57/981-1. A Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium művészkatasztere. A római iskoláról bővebben: P. SZŰCS Julianna: A római iskola. Esztergom, Corvina, 1987.; ZWIKL András: A korszerű reprezentáció kísérlete – a római iskola. In: ANDRÁSI G.–PATAKI G.–SZÜCS Gy.–ZWIKL A.: Magyar képzőművészet a 20. században. Budapest, 1999. 96–101. Az utazásról és annak a művészre gyakorolt hatásáról egy levél szolgál tanúként, melyet Leszkovszky 1930 novemberében írt Rómából, a Collegium Hungaricumból Szentgyörgyvári Gyenes Lajos festőművész kollégájának Budapestre. MTA MDK-C-I-2/741-a. (Ekkor Kacziány Aladár helyettesítette a MKir Ip Isk.ban) MNG Adattár Kacziány Aladár 22873/1988. De 1931 májusában már Budapesten volt, erről egy feleségének írt képeslapja tanúskodik, amit Galyas Margit ötvösművésznőnek Rómába írt. A képeslap képoldalán pedig nem más, mint Leszkovszky három társával a Szent János Kórház kápolna festése közben.  Gödöllői Városi Múzeum, Leszkovszky hagyaték, Gy.sz. 8344.4.

[29] Vezér Lajos levele Leszkovszky Györgynek Budapestre 1931. III. 7. Vezér Lajos felkéri Leszkovszkyt a tervek beterjesztésére. Gödöllői Városi Múzeum Lt.sz.: K.2007.63/114.

[30] KEH 1931/124. Esztergomi Levéltár.

[31] Bővebben: RÉVÉSZ Emese: A magyar historizmus. Budapest, Corvina, 2005. Különös tekintettel A művészetek egysége és A történelem változó képei című fejezetekben.  Lásd még BAKÓ Zsuzsanna (bev.tan.): XIX. századi magyar művészet. Állandó kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 2004.

[32] s.s.: A frissen festett képek frissek maradnak. In: Magyarság, (1934) június 10., 3.

[33] "Sziklahitű László, ki nem ismersz félelmet / Légy ereje, pajzsa gyengeszívű népednek / Ingadozó lelkek, sok csapással vertek: / Tőled kérnek védelmet." Cantus Catholici, SzvU 302. (A Szent Vagy Uram című énektár alapján meghatározott SZVU szám szerint.)

[34] Vezér Lajos kérésére megvizsgálták a freskóterveket „úgy a liturgiai mint az egyházművészeti hagyományok és a művészet szempontjai szerint.”megfelelőnek találta. dr. Szőnyi Ottó KEH elnök levele Vezér Lajos lelkésznek 1931.nov.5. KEH 1931/124.; Leszkovszky György 1933 nov.7-én, Budapesten kelt levele Genthon Istvánnak melyben a freskók november 10-ei bemutatójára hívja meg. MNG Adattár, Genthon anyag, 5290/1954.

[35] Köszönet Székely Mikósnak, amiért felhívta a figyelmemet a Csonka-Magyarország védelme ikonográfiai kapcsolódásra. A gyógyítószentek (a tárgyalt kornál korábbi) ábrázolásával kapcsolatban lásd VIDA Mária: Az orvosi gyakorlat és a gyógyítószentek ikonográfiája a XIII-XIV. századi magyarországi falfestészetben. In: Orvostörténeti Közlemények (1979). 87-88.

[36] GALAVICS Géza: Ősök, hősök, szent királyok. Történelmünk és a barokk képzőművészet. In: MIKÓ Árpád – SINKÓ Katalin (szerk.): Történelem-kép. Szemelvények múlt és jelen kapcsolatából Magyarországon. Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 2000. 66-67,69.

[37] BUDAY László: A megcsonkított Magyarország. Budapest, Pantheon, 1921. 294.

[38] A Magyar Hiszekegy 1919 őszén a Területvédő Liga által hirdetett pályázaton első díjat nyert hazafias vers, melynek szerzője Papp Váry Elemérné Sziklay Szeréna. Az ima a Horthy-korszak nemzeti imádsága az irredentizmust és revizionizmus jelmondata lett. VONYÓ József: A Magyar Hiszekegy születése. In: História, (2002). 24. évf. 1. sz. 18-19.

[39] PIPICS, 1929.

[40] BIZZER István: A Központi Egyházművészeti Hivatal megalakulása. In: Mater et Magistra. Szerk. HEGEDŰS András, CSOMBOR Erzsébet. Esztergom, Prímási Levéltár, 2004. 107–128.

[41] Halála után, 1938-ban őt követte Molnár Ernő művészettörténész, püspöki tanácsos.

[42] SZŐNYI Ottó: A budapesti új Szent János kórház kápolnájának freszkói. In: Magyar Iparművészet, (1930) 1-2.sz, 6.

[43] JAJCZAI János: Mai Magyar Egyházművészet. Budapest, Révai, 1938. 11.

[44]  Pálos Frigyes szóbeli közlése. Interjú Pálos Frigyessel. Kérdező Benkő Zsuzsanna, Vác, 2007. ápr.12.

[45] DÉCSEI Géza: Modern magyar egyházművészeti törekvések. In: Magyar Művészet (1934). 257.

[46] -r.: A Szent János-kórház kápolnájának új freskói. Ismeretlen újságkivágás 1929. november 29 –én. Gödöllői Városi Múzeum, Leszkovszky hagyaték, Gy.sz.: 8344/45.

Tanulmányok